گیربکس چیست؛ هر آنچه درباره جعبهدنده باید بدانید وبلاگ کارنامه (4)

فهرست مطالب

در نهایت، میتوان گفت که تارا دندهای تجهیزات بیشتری از شاهین دارد. دنا پلاس پایه با تجهیزاتی مثل دو ایربگ، فرمان هیدرولیک، نمایشگر لمسی، آینههای جانبی تاشو برقی، سنسور و دوربین دنده عقب، تنظیم برقی صندلیهای جلو و کروز کنترل ارائه میشود درحالیکه از رینگ آلومینیومی بیبهره بوده و حتی ترمزهای عقب آنهم کاسهای هستند که برای یک محصول بهاصطلاح سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود. دنا از امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، ایزوفیکس صندلی، قابلیت دسترسی به صندوقعقب از داخل کابین، سنسور دندهعقب، سیستم مولتیمدیای لمسی، ستون فرمان قابلتنظیم و جمعشونده در تصادف، زیرآرنجی جلو و عقب، صندلیهای برقی جلو، سیستم الکترونیکی مالتیپلکس، سیستم ترمز ضدقفل () و بوستر همراه با توزیع الکترونیکی نیرو ()، سیستم ضدسرقت ()، چراغهای مهشکن جلو و عقب و همچنین چراغهای ایمنی درها برخوردار است. این یعنی تارا قدرت بالاتری دارد و میتواند در زمان کوتاهتر به دور موتور سریعتری دست پیدا کند.


روغن موتور خودرو

گرچه موتور شاهین و دناپلاس فاقد سیستم است، موتور شاهین بهدلیل اصلاحاتی که روی آن انجام شده است، از نظر ایمنی عملکرد بهتری دارد و در تست تصادف بهتر عمل کرده است. بنابراین میتوان گفت که دناپلاس از نظر شتابگیری عملکرد بهتری نسبت به شاهین دارد. ولی دناپلاس از نظر فنی بهتر از شاهین است، زیرا موتور دناپلاس مشکلات نگهداری سیستم توربوشارژر را ندارد و عملکرد بهتری دارد. استفاده از طرح چوب و تقارن موجود در داشبورد و کنسول میانی، نمای داخلی دناپلاس را بسیار زیباتر از شاهین کرده است. در طراحی شاهین از خطوط نرم و منحنی استفاده شده است، ولی طراحی دناپلاس بیشتر بر خطوط صاف و تیز مبتنی است. بااینحال درمجموع، به دلیل پیشرانه مطمئنتر و بهاصطلاح امتحان پس داده، در این مقایسه باید با اختلاف اندکی تارا را بهعنوان برنده انتخاب کنیم که گزینهٔ کمدردسرتری خواهد بود. قسطها را باید به صورت ماهیانه پرداخت کنید و ۳۶ ماه برای پرداخت اقساط فرصت دارید. تارا حتی اگر ستاره باشد، ستارهٔ بسیار کمفروغی است که راه هیچکس را آنچنان روشن نمیکند. ​​​​&;​​!


یا جعبه دنده است.

اگر خریدار تارا هستید، بهتر است بدانید که به تازگی ازکیوام امکان خرید اقساطی خودرو را فراهم کرده است. اکنون آخرین وظیفه گیربکس که کنترل سرعت به همراه ترمز می باشد نیز شرح داده شد و به طور کلی می توانیم نتیجه بگیریم که گیربکس مجموعه ای از جعبه دنده های مختلف می باشد که به وسیله چرخ دنده ها ، سرعت خروجی از موتور خودرو را با نسبت انتقال های مختلف به چرخ ها منتقل می کند و در این تغییر سرعت ، قدرت و سرعت لازم برای حرکت ایده آل خودرو در شرایط مختلف شهر و جاده را فراهم می کند. وظیفه جعبه دنده یا همان گیربکس چیست؟ نیروی گشتاور پیشرانه باید بر حسب نیاز خودرو به محورها چرخها انتقال داده شود که وظیفه تنظیم و کنترل نیروی گشتاور بر عهده گیربکس خودرو یا جعبه دنده است. اولین سری شاهین با جعبه دنده دستی عرضه شد و سپس سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس معرفی کرد. انواع مدلهای تارا با رنگهای مختلفی عرضه میشوند، اما اخیرا شرکت ایران خودرو رنگهای خاص و پوشش نانو سرامیک را هم معرفی کرده است.


ارزان ترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران- زمستان 1400 بهعلاوه، ویژگیهای تارا و امکانات رفاهی تارا را هم به طور کامل بیان کردیم. همچنین این قطعات مهم براساس جهت انتقال قدرت به سه دسته عمود محور، موازی محور و افقی محور تقسیم خرید و فروش حواله خودرو جانبازان – آکادمی مالی مسعود میشوند. گیربکس موجب انتقال قدرت موتور به چرخهای جلو میشود. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدانهای خود در حالت ترکیبی اعلام کردهاند اما در واقعیت، شاهین مصرف بیشتری خواهد داشت و به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از تارا نیازمند بنزین سوپر خواهد بود. البته اضافهشدن توربو به موتور موجب افزایش قدرت آن شده است و موتور شاهین توانسته استاندارد آلایندگی یورو۵ را دریافت کند. البته دنا پلاس و شاهین جزو محصولات تقریبا زیبا در بازار انحصاری و کمتنوع خودروهای داخلی محسوب میشوند و از این حیث در نظر مشتریان ایرانی تا حدودی جذاب و دلنشین به چشم میآیند. از نظر فنی دناپلاس تفاوت چندانی با دنا معمولی ندارد و فقط کیفیت ساخت آن کمی بهتر شده است. شتاب صفر تا صد دناپلاس نیز ۱۲ ثانیه است، که نسبت به رقم ۱۴ تا ۱۵ ثانیه اندازهگیریشده برای شاهین زمان بهتری است. از عمر استفاده این گیربکسها چندان نمیگذرد اما همین زمان تقریبا کوتاه کافی بوده تا به یکی از محبوبترین گیربکسهای خودکار در صنعت خودروسازی تبدیل شود.